Po raz kolejny przedłużony został termin składanie ofert w postępowaniu na wybór prywatnego partnera do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Zamawiający wprowadził zmiany w specyfikacji.
Zgodnie z najnowszą zmianą oferty powinniśmy poznać do 28 listopada. Jak mówi Kalina Gierblińska, rzeczniczka prasowa Portu w Gdyni, dłuższy czas na składanie ofert powinien się przełożyć na zwiększenie konkurencji i uzyskanie lepszych propozycji.
Inwestor 2025 br. zdecydował o przedłużeniu terminu po analizie ok. 80 pytań do dokumentacji przetargowej. Część wniosków potencjalnych oferentów została uwzględniona i poskutkowała wprowadzeniem zmian w specyfikacji, a to oznacza konieczność wydłużenia terminu na składanie ofert – w tym przypadku z końca października na koniec listopada.
Jak podano, po analizie wniosków Jednocześnie w toku prac nad dokumentacją projektu wprowadzono rozwiązania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycji i dostosowanie jej do aktualnych realiów rynkowych, w tym optymalizację od strony nakładowej oraz uzupełnienie zapisów wynikających ze statusu portu o podwójnym przeznaczeniu.
– Zarząd przyjął wszystkie te propozycje, które nie niosły ze sobą szkody ani ryzyka dla gdyńskiego portu – stwierdza inwestor. – Wszelkie zmiany w specyfikacji mają na celu zwiększenie szans na sprawną realizację i finansowanie projektu – czytamy w komunikacie. Chodzi o balans pomiędzy wyjściem naprzeciw oczekiwaniom wykonawców z jednoczesnym zabezpieczeniem interesów portu.
Zadaniem poszukiwanego partnera będzie sfinansowanie, zaprojektowanie i wybudowanie nowej infrastruktury w porcie. Procedura PPP ruszyła w 2020 r. Latem 2023 r. do złożenia ofert zostały zaproszone cztery podmioty: konsorcjum Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, konsorcjum Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc. oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. Pierwotnie oferty mieliśmy poznać jeszcze w tym samym roku, termin ten jednak był kilkukrotnie przesuwany.
W ramach budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni planowana jest budowa nowego pirsu, na którym powstać ma w przyszłości terminal kontenerowy. Umożliwi on obsługę największych statków pływających na Bałtyku, o długości 400 m i zanurzeniu do 15 m. Docelowo dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa Portu Gdynia ma wzrosnąć do 2,5 mln TEU rocznie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.